Pagina instellingen

Tekstgrootte

  • Home
  • Onze school
    • Onze kracht
    • Pedagogisch klimaat
    • Montessori in beeld
    • Mindset
    • Kinderraad
    • Taalklas
    • Hulpklas
    • Team
  • Montessori
    • Werken aan je eigen doelen
    • Structuur en vrijheid
    • Materialen en methoden
    • Kosmisch onderwijs
    • Groepsindeling
  • Talentontwikkeling
    • Cultuur educatie
    • Techniek
    • Sport en bewegen
    • Begaafdheid
  • Praktische info
    • ABC
    • Informatieboekje
    • Nieuws
  • Ouders
    • Kennismaken met ons & aanmelden
    • Medezeggenschapsraad (MR)
    • Oudercommissie (OC)
    • Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)van ATO-Scholenkring
    • Ouderportaal
    • Schoolapp
  • Werken bij

Montessori

Binnen het montessori onderwijs ligt de regie bij het kind. Het kind krijgt de ruimte om actief, zelfstandig en in samenwerking met anderen kennis en vaardigheden te ontwikkelen. Het kind maakt zelf keuzes: ‘Help mij het zelf te doen’. Daardoor is er meer regie over het eigen leerproces. Het zelfstandig werken staat centraal. Kinderen werken – met montessorimaterialen – aan eigen bepaalde leerdoelen. De instructievorm, keuzevrijheid, wijze waarop we kaders bieden en manier van ondersteunen stemmen we af op de behoefte van het kind. We sluiten hierbij aan op de Gulden Tien, de opgestelde kernwaarden door de Nederlandse Montessori Vereniging.

In de visie van Maria Montessori heeft elk kind onbewust een doel: het wíl groot worden. Dat moet het zelf doen. En daar heeft het vrijheid voor nodig, maar ook de hulp van de volwassenen in zijn omgeving.

Wist je dat je kind eerst een schepper, dan een werker, verkenner, daarna een wetenschapper is? In de visie van Maria Montessori wel. Volgens haar ontwikkelt ieder mens zich in een aantal opeenvolgende fasen, waarin er perioden zijn met verhoogde belangstelling voor bepaalde aspecten uit de omgeving.

  • 0-3 jaar: de schepper In deze periode neemt het jonge kind (onbewust) informatie op uit zijn omgeving. Het is belangrijk dat het kind veel indrukken en ervaringen kan opdoen.
  • 3-6 jaar: de werker Dit is de periode waarin kinderen bewust indrukken opdoen. Ze zijn gevoelig voor zintuiglijke ervaringen, waarnemingen in de omgeving, het leren van woorden en oefeningen uit het dagelijkse leven. Het kind wil nu zelf handelen en heeft aandacht voor het precieze verloop van handelingen.
  • 6 tot 9 jaar: de verkenner In deze periode willen kinderen gezamenlijk activiteiten ondernemen. Hun belangstelling voor normen, waarden en regels is groot. Ze zijn in de gevoelige periode voor het verzamelen van kennis.
  • 9 tot 12 jaar: de wetenschapper Het kind gaat verbanden zien tussen feiten waarmee het in aanraking komt en bouwt zo een wereldbeeld op. Het denkt na over de plaats van de mens in die wereld en wil inzicht krijgen in de cultuur waarin het leeft.

Deze fasen vormen de basis voor het onderwijs dat in de kleuter, onder- , midden- en bovenbouw wordt gegeven.

 

 

 


Kennismaken met ons & aanmelden

Nieuwsgierig naar onze school? Dat vinden wij hartstikke leuk! Klik hier om u aan te melden voor een informatie-ochtend of een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Peuterarrangement

Klik hier om meer te lezen over ons peuterarrangement.

Nieuws

Klik hier om nieuws items te lezen.

Contact

KC aan de Oosterplas 
IJsselsingel 40a 
5215 CL 's-Hertogenbosch 
E: info@kcaandeoosterplas.nl 
T: 073 822 5480

 

Onze school Onze kracht Pedagogisch klimaat Montessori in beeld Mindset Kinderraad Taalklas Hulpklas Team
Montessori Werken aan je eigen doelen Structuur en vrijheid Materialen en methoden Kosmisch onderwijs Groepsindeling
Talentontwikkeling Cultuur educatie Techniek Sport en bewegen Begaafdheid
Praktische info ABC Informatieboekje Nieuws
Ouders Kennismaken met ons & aanmelden Medezeggenschapsraad (MR) Oudercommissie (OC) Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)van ATO-Scholenkring Ouderportaal Schoolapp
Werken bij
  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools