• Home
  • Onze school Onze school
    • Onze kracht
    • Pedagogisch klimaat
    • Methode- en Montessoristroom in beeld
    • Mindset
    • Kinderraad
    • Taalklas
    • Hulpklas
    • Peuterarrangement
    • Team
  • Methodestroom Methodestroom
    • Werken aan leerdoelen
    • Structuur en vrijheid
    • Materialen en methoden
    • Thematisch wereldonderwijs
    • Groepsindeling
  • Montessoristroom Montessoristroom
    • Werken aan je eigen doelen
    • Structuur en vrijheid
    • Materialen en methoden
    • Kosmisch onderwijs
    • Groepsindeling
  • Talentontwikkeling Talentontwikkeling
    • Cultuur educatie
    • Techniek
    • Sport en bewegen
    • Begaafdheid
  • Praktische info Praktische info
    • ABC
    • Schoolgids
    • Nieuws
  • Ouders Ouders
    • Kennismaken met ons & aanmelden
    • Medezeggenschapsraad (MR)
    • Oudercommissie (OC)
    • Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
    • Ouderportaal
    • Schoolapp
  • Werken bij

Methode- en Montessoristroom in beeld

We werken met ieder kind aan dezelfde kerndoelen. De manier waarop we dat doen, verschilt per stroom. We bieden onderwijs op maat. We kiezen samen met ouders voor ieder kind de onderwijsstroom die het beste bij het kind past.

De Methode- en Montessoristroom werken ieder met een eigen onderwijskundige aanpak. Het meest kenmerkende verschil tussen de stromen is dat kinderen in de methodestroom behoefte hebben aan structuur. Zij vinden het prettig als de leerkracht hen begeleidt. Zij ontdekken met duidelijke hulp van de leerkracht: “Wat gaan we doen en wat wordt er van mij verwacht.” Kinderen in de Montessoristroom ontdekken dit zelf: “Ik kies wat, waar, hoe en met wie ik wil leren.” De leerkracht is daarbij iets meer op de achtergrond aanwezig voor hulp.

 

Methode: “Vertel mij wat we samen gaan leren”
Montessori: “Help mij het zelf te doen”
 

Methodestroom

Binnen de Methodestroom ligt de regierol bij de leerkracht. De leerkracht gebruikt de verschillende lesmethodes om een programma te maken en het onderwijs vorm te geven. De leerkracht geeft de opdrachten en instructies voornamelijk groepsgewijs. Daar waar nodig vindt verdere differentiatie plaats. De kinderen in deze stroom hebben meer behoefte aan sturing van de leerkracht. De leerkracht bepaalt grotendeels de volgorde van het werk en de manier waarop kinderen de lesstof verwerken.

Montessoristroom

Binnen de Montessoristroom ligt de regierol bij het kind. De leerkracht heeft een begeleidende rol. Kinderen in deze stroom kunnen goed zelfstandig werken en krijgen daar veel ruimte voor. De leerkracht geeft korte instructies (voor hen die dat nodig hebben) en kinderen werken aan hun eigen leerdoelen. Kinderen bepalen zelf de volgorde van het werk en de manier waarop zij de lesstof verwerken. Zij werken daarbij met Montessorimaterialen.


Kennismaken met ons & aanmelden

Nieuwsgierig naar onze school? Dat vinden wij hartstikke leuk! Klik hier om u aan te melden voor een informatie-ochtend of een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Peuterarrangement

Klik hier om meer te lezen over ons peuterarrangement.

Nieuws

Klik hier om nieuws items te lezen.

Contact

KC Aan de Oosterplas Waalstraat 50 5215 CK 'sHertogenbosch E:info@kcaandeoosterplas.nl T:073 822 5480

Onze school Onze kracht Pedagogisch klimaat Methode- en Montessoristroom in beeld Mindset Kinderraad Taalklas Hulpklas Peuterarrangement Team
Methodestroom Werken aan leerdoelen Structuur en vrijheid Materialen en methoden Thematisch wereldonderwijs Groepsindeling
Montessoristroom Werken aan je eigen doelen Structuur en vrijheid Materialen en methoden Kosmisch onderwijs Groepsindeling
Talentontwikkeling Cultuur educatie Techniek Sport en bewegen Begaafdheid
Praktische info ABC Schoolgids Nieuws
Ouders Kennismaken met ons & aanmelden Medezeggenschapsraad (MR) Oudercommissie (OC) Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) Ouderportaal Schoolapp
Werken bij
  • Cookie settings

Powered by Social Schools