We werken met ieder kind aan dezelfde kerndoelen. De manier waarop we dat doen, verschilt per stroom. We bieden onderwijs op maat. We kiezen samen met ouders voor ieder kind de onderwijsstroom die het beste bij het kind past.
De Methode- en Montessoristroom werken ieder met een eigen onderwijskundige aanpak. Het meest kenmerkende verschil tussen de stromen is dat kinderen in de methodestroom behoefte hebben aan structuur. Zij vinden het prettig als de leerkracht hen begeleidt. Zij ontdekken met duidelijke hulp van de leerkracht: “Wat gaan we doen en wat wordt er van mij verwacht.” Kinderen in de Montessoristroom ontdekken dit zelf: “Ik kies wat, waar, hoe en met wie ik wil leren.” De leerkracht is daarbij iets meer op de achtergrond aanwezig voor hulp.
Methode: “Vertel mij wat we samen gaan leren”
Montessori: “Help mij het zelf te doen”
Methodestroom
Binnen de Methodestroom ligt de regierol bij de leerkracht. De leerkracht gebruikt de verschillende lesmethodes om een programma te maken en het onderwijs vorm te geven. De leerkracht geeft de opdrachten en instructies voornamelijk groepsgewijs. Daar waar nodig vindt verdere differentiatie plaats. De kinderen in deze stroom hebben meer behoefte aan sturing van de leerkracht. De leerkracht bepaalt grotendeels de volgorde van het werk en de manier waarop kinderen de lesstof verwerken.
Montessoristroom
Binnen de Montessoristroom ligt de regierol bij het kind. De leerkracht heeft een begeleidende rol. Kinderen in deze stroom kunnen goed zelfstandig werken en krijgen daar veel ruimte voor. De leerkracht geeft korte instructies (voor hen die dat nodig hebben) en kinderen werken aan hun eigen leerdoelen. Kinderen bepalen zelf de volgorde van het werk en de manier waarop zij de lesstof verwerken. Zij werken daarbij met Montessorimaterialen.